Eusun blogissa voi nähdä kuinka voi käydä kun pestään koolattuja vaatteita. Jos on saanut voimakkaat värit, on siinä hyvin suuri uhka että ne haalenee.

Kanssavärjärit kaipaankin nyt kommentteja siitä miten te olette työskennelleet.

Itse olen tehnyt epämääräisen vesi-etikka ja suola liuoksen ja siinä liottanut langat märäksi. Kun olen käyttänyt väriä, olen ottanut liemeksi tuota liotus lientä, ja kiinnittänyt mikrossa 3x2min.. joskus sen neljännenkin kerran. Harvoin on täysin kirkas liemi ollut kun olen lopettanut mikrotuksen, mutta pesussa ei pahemmin ole irronnut. Esimerkiksi värjäämäni ruskea-turkoosi-vihreä129844.jpg näyttää tässä märkänä muhkealta, mutta väri on haaleampi kun on kuiva. Olen pessyt langat lämpimällä vedellä ja pesuaineella käsin, ja  ensimmäisessä pesussa lähti vähän väriä, mutta lopussa ei. Toinen kerta oli jo ihan ehtaa tavaraa- ei väriä veteen. 

Olen myös huomannut että mitä voimakkaampi väri, sitä herkemmin se lähtee pesussa osin pois. Kunhan tässä kerään rohkeuttani ja saan kameran toimimaan, laitan kuvan omasta.. onnistuneesta-epä? kokeesta, eli lanka on ties mitä, ja värjäsin elintarvikeväreillä (apteekin), päästi väriä  ja värjäsi tytön puuvillapaitaakin ( joka kuiten puhdistui seuraavassa pesussa). Käytin tuon langan vielä kertaalleen suolavesi seoksessa mikroaaltouunissa.. ja enää ei päästä veteen väriä, mutta langan väri muuttui.

EDIT; kuvat ja hieven tekstiä lisätty

130032.jpg130034.jpg

eli ekan kuvan vasemman puoleinen on koolattu ja oikea nestemäisillä väreillä.. ja oikea kuva on ko. tilkusta pesun jälkeen ( +mikron) eli näin voi käydä. Myös tuo koolattu otti sitten väriä.. mutta periaatteessa jos toinen EI olisi värjännyt, olisi tuo alkuperäinen hieman vaalennut..

Mutta tulossa on koolaidia lisää koekäyttöön ja testata aion...

Muoriska

ps. nikkini + at iki piste fi... niin posti tulee perille